U heeft te weinig geld voor uw boodschappen? Wij helpen u graag!
NEEM ZELF CONTACT OP MET DE VOEDSELBANK:
- Kom naar het inloopspreekuur: elke donderdag van 11.00–12.00 uur
- Bel naar de Voedselbank: 06 389 089 96
- Mail naar de Voedselbank: klanten@voedselbanksliedrecht.nl
Na een gesprek kan er meestal gelijk voor 4 weken een welkomstpakket opgehaald worden. Daarna vragen we inzage in uw financiën.
Uw hulpverlener kan een voedselpakket aanvragen:
Elke hulpverlener kan dit doen. Veel aanvragen komen via het Bonkelaarhuis. Het ingevulde aanvraagformulier ontvangen we dan graag.
Een bewindvoerder of budgetbeheerder kan een voedselpakket aanvragen:
We ontvangen dan graag het ingevulde aanvraagformulier en een aantal documenten.
Waar woont u?
Als u in een van de genoemde dorpen woont, kan er een aanvraag gedaan worden bij Voedselbank Sliedrecht:
Sliedrecht| Nieuw-Lekkerland | Bleskensgraaf | Streefkerk | Molenaarsgraaf | Wijngaarden | Brandwijk
Als u in een ander dorp van de Alblasserwaard woont, kunt u contact opnemen met Voedselbank Alblasserdam of Voedselbank Giessenlanden-Zederik.
Aan welke criteria moet een aanvraag voldoen?
Voedselbanken Nederland stelt elk jaar criteria op om een aanvraag te kunnen beoordelen.
Wij hanteren deze criteria als norm voor de beoordeling: CRITERIA Voedselbank Nederland
De norm is gebaseerd op het bedrag dat u maandelijks te besteden heeft.
Dit is het bedrag, dat u in een maand overhoudt, nadat u alle vaste lasten heeft afgetrokken van uw inkomsten. Als u per maand minder te besteden heeft dan de norm, komt u in aanmerking voor een voedselpakket. We hebben een coulanceregeling van 15%.
Ons advies: Doe bij twijfel altijd een aanvraag! We proberen zeker ook rekening te houden met uw persoonlijke omstandigheden. U kunt ons ook altijd bellen om te overleg: 06 389 089 96.
Hoe berekenen we de voedselbanknorm?
- Voor een 1-persoonshuishouden is het € 325,-
- Voor elke andere persoon in het huishouden komt er € 120,-
Huishouden van | 1 pers. | 2 pers. | 3 pers. | 4 pers. | 5 pers. |
Normbedrag | € 325,- | € 445,- | €565,- | €685,- | €805,- |
Het AANVRAAGFORMULIER voor een voedselpakket – downloaden.
Mail het naar: klanten@voedselbanksliedrecht.nl
Als u zelf contact opneemt met de Voedselbank, vragen wij om uw persoonlijke gegevens. U vult zelf geen aanvraagformulier in.
Als een hulpverlener de aanvraag doet, dan graag het aanvraagformulier met persoonlijke-, hulpverlener- en financiële- gegevens invullen.
Als een bewindvoerder of budgetbeheerder een voedselpakket aanvraagt, ontvangen we graag:
- Het aanvraag formulier met de gegevens van de bewindvoerder, uw persoonlijke gegevens en het leefgeldbedrag. GEEN INKOMENSTOETS.
- En de volgende documenten:
- Een recent budgetplan
- Bankafschriften van beheer- en leefgeld rekening (3 maanden)
- Overzicht schulden
- Kopie uitspraak rechtbank (eenmalig) indien van toepassing
Wat gebeurt er na ontvangst van een aanvraag van hulpverlener of bewindvoerder?
De betreffende aanvraag wordt binnen 2 weken door de coördinatoren intake/herintake beoordeeld op volledigheid en juistheid. Als er nog vragen zijn, worden deze gesteld aan de hulpverlener of bewindvoerder. Daarna wordt een beslissing genomen op grond van aangeleverde gegevens.
Als er een voedselpakket wordt toegekend, sturen we de hulpverlener een e-mail. De nieuwe klant ontvangt een uitgebreide brief met alle informatie. Bijgesloten zijn de spelregels en een blad over houdbaarheid producten.
Extra informatie om te downloaden:
- de spelregels van uitgiftepunt Sliedrecht
- de spelregels van uitgiftepunt Bleskensgraaf
- de spelregels van uitgiftepunt Nieuw-Lekkerland
- infoblad houdbaarheid producten
Contact met de hulpverlener
Zolang een huishouden klant is bij de Voedselbank, zullen wij de hulpverlener op de hoogte houden van onze bevindingen. De hulpverlener is samen met de klant verantwoordelijk om veranderingen in de financiële situatie aan ons door te geven.
Hoe vaak wordt de financiële situatie opnieuw beoordeeld?
Er wordt regelmatig een toetsing (herintake) gedaan om te zien of u nog voor ondersteuning van de Voedselbank in aanmerking komt.
De eerste herintake vindt na 3 maanden plaats, daarna maken we een keuze: na
3 maanden of na 6 maanden. Bij de herintake willen we graag inzage in uw bankafschriften (van 3 maanden). Ook willen we belangrijke papieren inzien, zoals uitkering, schuldenoverzicht, enz.
Hoe weet u wanneer u aan de beurt bent voor herintake?
- Wij maken daarvoor met u een telefonisch afspraak. We nodigen u uit om naar de Voedselbank te komen; soms komen we bij u thuis langs.
- We sturen u en uw hulpverlener/bewindvoerder een brief met de vraag of u in samenwerking men hen de gegevens aan ons wilt mailen.
Kort na de herintake ontvangt u van ons een brief met de beslissing. Deze brief wordt ook gemaild naar uw hulpverlener bewindvoerder.
Hoe eindigt de voedselhulp?
Als iemand niet meer voldoet aan de criteria van de voedselhulp, wordt zijn pakket stop gezet. Uw besteedbare inkomen ligt dan boven de voedselbanknorm. Dit kan gebeuren na een herintake, maar ook als u, of de hulpverlener ons nieuwe financiële gegevens heeft doorgegeven.
Op eigen verzoek kan het voedselpakket ook altijd stop gezet worden.
Van onze kant kan het voedselpakket ook direct stopgezet worden:
- u heeft 3x zonder afmelden, uw pakket niet opgehaald
- bij de herintake zijn uw papieren niet in orde
- u heeft te weinig geprobeerd een oplossing te zoeken voor uw schulden
Het gebruik van inkomensondersteunende en andere voorzieningen
De ondersteuning van de Voedselbank is opgezet als tijdelijke noodhulp, maximaal voor 3 jaar.
Dit betekent dat er gedurende de periode dat er gebruik gemaakt wordt van de Voedselbank, door de klant zelf initiatieven genomen moeten worden om de financiële problemen structureel te verminderen.
Het is belangrijk dat de hulpverlener hem of haar daarbij ondersteunt.
De ervaring heeft ons geleerd, dat dit niet bij alle klanten vlekkeloos verloopt.
Advies: maak gebruik van inkomensondersteunende mogelijkheden.